Jan en Jan Media

De verenigingen en ondernemers hun plek teruggeven in een vernieuwde, frisse krant. Dat is misschien wel de grootste uitdaging die Jan van de Vossenberg en Jan Forman zichzelf stellen. De twee ondertekenden namens hun nieuwe bv Jan en Jan Media deze week het definitieve contract waarmee ze met terugwerkende kracht per 1 juni eigenaar zijn geworden van deze krant.

 

Door Wim Poels

 

Een half jaar geleden waren ze nog gewoon in loondienst bij toenmalig eigenaar A en C Media. Geen moment dachten ze eraan het heft in eigen hand te nemen. Dat veranderde toen de heren ter ore kwam dat de kranten te koop stonden. En al helemaal toen A en C in april officieel bekend maakte zich volledig op Limburg te gaan richten en de Brabantse takken in de etalage te zetten.

Jan van de Vossenberg en Jan Forman kochten de kranten waar ze zich al jaren als verkoper voor inzetten. Onder de naam Jan en Jan Media zijn ze eigenaar geworden van de Brug, het Schijndels Weekblad, de Bernhezer en de gecombineerde titel Rosbode/Streekwijzer. Het grootste deel van het personeel nemen ze mee.

Het zijn titels van de voormalige uitgeverij Van Helvoort. Ook de overige uitgaven hiervan, het Gemerts Nieuwsblad en de Laarbeeker, zijn in handen gekomen van personeel hiervan. “De kranten zijn terug waar ze thuishoren, bij de medewerkers die er altijd in geloofd hebben”, zeggen de twee eigenaren opgelucht.

 

Dunnere krant

Het zal de lezer best zijn opgevallen. De afgelopen jaren is deze krant behoorlijk afgeslankt en het kon gebeuren dat verenigingen hun ingezonden stukken niet meer in hun huis-aan-huisblad terugvonden. Natuurlijk zijn daarvoor tal van redenen. De economie zakte in. En als de ondernemer het moeilijk heeft kan hij minder adverteren. Daarmee vallen inkomsten voor de kranten weg en voor een huis-aan-huisblad dat daar volledig van afhankelijk is betekent dat nogal wat.

Maar de medewerkers van deze krant zijn er stellig van overtuigd dat het beleid van de oude eigenaar flink meespeelde. “We waren bijvoorbeeld sterk gebonden aan vaste tarieven”, leggen de beide directeuren/verkopers uit. “Daarbij werd de verhouding advertentie/redactie aangepast, waardoor we nog minder plaats voor teksten hadden.” En dan is er nog het feit dat A en C Media heilig geloofde in internet, maar daarbij wel eens leek te vergeten dat dat bijna alle inkomsten uit de papieren uitgaven komen. “We konden kortom niet de kranten maken die we wilden maken”, aldus de twee.

Dat is nu dus anders. Toch gaat de lezer op hele korte termijn nog niet zo gek veel merken van de wisseling van de wacht. Hooguit kan de krant nu al wat dikker worden, waardoor er iets meer plaats komt voor het verenigingsnieuws.

 

Stevige klus

Dat niet alles meteen op de schop gaat, heeft een paar redenen. In de eerste plaats ging het de laatste weken allemaal erg snel en moest er in zeer korte tijd een bedrijf worden opgericht, een organisatie opgetuigd en systemen aangeschaft. Dat is voor iedereen een stevige klus en al helemaal voor mensen voor wie dat allemaal nieuw is.

“Daarnaast willen we ons goed voorbereiden op het maken van een vernieuwde krant. We willen toe naar een nieuwe, frisse, ruime en eigentijdse opmaak. Naar een krant met een goede, lokale redactie die oog heeft voor het grotere en het kleinere nieuws. Een waar plek is voor verenigingsnieuws en waar ondernemers in bijvoorbeeld de vorm van columns hun betaalde boodschap kwijt kunnen. We willen kortom terug naar de vertrouwde titel, maar dan in een heel nieuw jasje”, geven Jan en Jan hun toekomstvisie. Dat op poten zetten kost tijd. De medewerkers willen er zich nu en in de vakantieperiode voor inzetten, zodat er per 1 september iets werkelijk nieuws op de deurmatten ploft.

 

Dicht bij gemeenschap

Een van de belangrijkste doelen daarbij is het om dicht bij de gemeenschap te staan. Niet voor niets heet het bedrijf van de nieuwe eigenaars Jan en Jan media. Ze willen daarmee aangeven dat ze met beide voeten op de grond blijven. “We staan voor een persoonlijke benadering”, leggen ze uit.

Natuurlijk hebben zij en de redactie de wijsheid niet in pacht. Misschien heb jij wel een idee voor een onderwerp waar de krant eenmalig aandacht aan kan besteden, een leuke rubriek of een andere suggestie hoe we deze krant kunnen verbeteren. Laat het dan gerust weten en stuur een mailtje naar

 

brug@janenjanmedia.nl

streekwijzer@janenjanmedia.nl

rosbode@janenjanmedia.nl

schijndelsweekblad@janenjanmedia.nl