17 februari 2016

Jos de Veer: “Dit moet in feite iedereen gezien en gehoord hebben”

GEFFEN – “De relatie tussen de eerste hulpverlening tot de komst van de ambulanceverpleegkundige is de voornaamste insteek van deze avond”, aldus Jos de Veer. Op dinsdag 8 maart 2016 (aanvang 20.00 uur) zal Jos, in samenwerking met EHBO- Geffen, in het Oude Klooster te Geffen hierover een presentatie verzorgen. Jos: “In feite zou iedereen dit een keertje gezien en gehoord moeten hebben. Vandaar dat de avond voor iedereen, wel of geen lid van het EHBO, gratis toegankelijk is”.

Jos de Veer mag met recht een ervaringsdeskundige worden genoemd. Op dit moment runt hij met zijn bedrijf Medac in Geffen een praktijkgericht opleidingsbureau. Daarvoor is hij 26 jaar werkzaam geweest als Ambulanceverpleegkundige bij de Regionale Ambulance Voorziening (RAV). De lijntjes naar EHBO- Geffen zijn kort. Ook vanwege het puur Geffense AED-Alert project (Stichting AED beheer Geffen) waar Jos zijn ziel en zaligheid in heeft gelegd. “Het een kan nu eenmaal niet zonder het ander”, beaamt Jos. Vandaar onder andere de samenwerking met de EHBO en deze presentatie.

Elke seconde telt

Wat feiten op een rij: “Per week worden er Nederland gemiddeld 200 personen gereanimeerd. Een ambulance heeft gemiddeld zo’n 10 minuten nodig om bij het slachtoffer te komen terwijl elke minuut de overlevingskans daalt met 5 – 10%. Reanimatie moet daarom binnen 6 minuten gestart zijn, elke seconde telt. Reanimatie en het toedienen van een schok met de AED zijn dus van levensbelang”. Vandaar de oprichting in Geffen van de Stichting AED beheer. Jos: “Vooral het duidelijk in beeld brengen van de noodzaak van een goed werkend systeem is zo verschrikkelijk belangrijk. Met alleen hier en daar en kastje neer hangen ben je er niet. Tijdens de presentatie gaan we ook in op deze materie. Onze Stichting heeft inmiddels in Geffen op 8 strategische openbare plaatsen AED- kasten hangen. Ons streven is om in totaal 17 kasten te plaatsen. Vooral de toegankelijkheid van de kasten, dag en nacht, is zo onvoorstelbaar belangrijk. Voorheen zag je ze binnen hangen, bijvoorbeeld in een sporthal. Op zich niks mis mee, maar onbereikbaar voor de hulpverlener wanneer in de avonduren en nacht de hal is gesloten.

HartslagNu.nl

Om de burgerhulpverlener te alarmeren is het alarmeringssysteem HartslagNu.nl ontworpen, Het wordt gebruikt om burgerhulpverleners te alarmeren wanneer nodig. Het is gekoppeld aan het systeem van de Meldkamer Ambulancezorg. Bij een melding van een mogelijke reanimatie worden niet alleen twee ambulances op weg gestuurd, maar wordt ook een groep burgerhulpverleners in de omgeving gealarmeerd. De burgerhulpverlener ontvangt een oproep via de speciale HartslagNu app. Een prachtig geavanceerd systeem dat inmiddels zijn werking meermalen heeft bewezen. Dat het totale systeem werkt, bewijzen de kille cijfers. “Tien jaar terug was de overlevingskans (buiten het ziekenhuis) slechts 15-18 procent. Vier jaar terug veertig procent en de laatste cijfers spreken over maar liefst 56 procent overlevingskans”, zegt Jos
Er zijn diverse mogelijkheden om het certificaat burgerhulpverlener in bezit te krijgen. Bij een volledige EHBO- opleiding en lidmaatschap van het EHBO, zit automatisch een reanimatie- en AED opleiding. Bij een basiscursus reanimatie- en AED leert u in gemiddeld 4 uur reanimeren en defibrilleren (omgaan met de AED). Vervolgens is het aan u om de HartslagNu app te installeren zodat u bij alarm uw hulp in de praktijk kunt brengen.

EHBO

Belangrijk in levensreddende handelingen is de factor tijd en weten hoe te handelen in geval van nood. “In de loop der jaren is er veel veranderd. Bij een 112- melding vraagt de centralist u om aan de lijn te blijven. Ze vragen u als het ware uit. Wie, waar, en wat heeft u nodig. Daarna maken ze alarm en gaat het systeem in werking. Via de open telefoonlijn vragen ze u naar de bijzonderheden die ze dan weer kunnen doorgeven aan de inmiddels rijdende ambulance. Ook kunnen ze de hulpverlener, leek of deskundige, ondersteunen in de hulpverlening. Het mobile netwerk alleen al is een enorme hulp en vooral vooruitgang in de hulpverlening”, zegt Peter van Dijk, bestuurslid van de EHBO vereniging. Tijdens de presentatie wordt ingegaan op alle facetten van de hulpverlening. Van de eerste 112- melding tot aan de hulpverlening van, bijvoorbeeld, ambulance personeel.

Opleiding

Maar ook het lidmaatschap, de opleiding, herhalingscursus en de kosten van de EHBO vereniging komen aan de orde. “Niemand weet bijvoorbeeld dat de cursuskosten bijna in zijn geheel vanuit het basispakket kunnen terugverkregen van de meeste grote zorgverzekeringen. Ook daarmee helpen wij de nieuwe leden”, zegt Marina van Venrooij, secretaris/penningmeester. De presentatie, die zeer zeker interessant en leerzaam genoemd mag worden, is toegankelijk voor iedereen. “Een bewuste keuze, niet meer en niet minder. O ja. wie interesse heeft kan en mag zich tijdens deze avond natuurlijk aanmelden als lid van onze EHBO”, laten Marina en Peter lachend weten.
Overige info: www.aedbeheergeffen.nl / www.ehbogeffen.nl / www.hartslagnu.nl

Foto's:


0