Paul Spierings werkt aan uitkomen jongensdroom

SINT-MICHIELSGESTEL – Op de motor mee doen aan de Dakar Rally. Het is al heel lang een jongensdroom van Paul Spierings uit Sint-Michielsgestel. Eentje waar hij heel veel voor doet, laat en een wens die hij, met hulp van sponsoren, in 2019 laat uitkomen. Het hoeft geen lang verhaal dat mensen/bedrijven die hem financieel willen ondersteunen, van harte uitgenodigd zijn zich te melden en, zo belooft Paul, hij zal hen passend belonen.

Door Wendy van Lijssel

Motor rijden. Het zit in de genen van de intussen 31-jarige Paul Spierings. Zijn vader deed aan motorcross en zodoende kreeg hij de liefde voor deze sport met de bekende paplepel ingegoten. Als 3-jarig menneke kreeg hij zijn eerste 50 cc-motortje, waarmee hij rondom huis oefende voor hij als 6-jarige lid kon worden en wedstrijden mocht rijden. “Ik werd lid van MC Lidu in Den Dungen en MC Les Vites in Rosmalen. Duizenden rondjes heb ik gereden”, blikt hij met een lach terug. Zijn moeder, die helaas recent overleed, speelde daar een belangrijke rol in. “Zij trainde met mij op woensdagmiddag. Dan gingen we naar de baan. In het weekend deed mijn vader dat”, aldus Spierings.

Hij trainde, ontwikkelde zijn technieken en met de jaren groeide ook het aantal cc’s waarop Paul zich voortbewoog. Motorcross is niet voor watjes. Het gaat hard en een ongeluk zit in een klein hoekje. Op 17-jarige leeftijd brak hij zijn nek en lag hij er een jaar uit. “Het maakte me nog meer gedreven om goed terug te komen. Op 18-jarige leeftijd werd ik voor het eerst Nederlands Kampioen. Vervolgens ben ik in een zwaardere klasse gaan rijden. Ook daar reed ik gelijk top vijf”, aldus Spierings met gepaste trots. Hij wist vier Nederlandse en een Europese titel op zijn naam te zetten.

Enduro

Met hulp van beide ouders regelde Spierings zijn zaakjes zelf. Hij reed dusdanig dat hij uiteindelijk gevraagd werd over te stappen op een Enduro. “Bij motorcross rijdt je kort rondjes op een parcours. Bij een Enduro race wordt een route uitgezet van 60 tot 80 kilometer en afhankelijk van het niveau waarop je rijdt, maak je 2, 3 of 4 ronden. Het duurt ook veel langer”, probeert hij uit te leggen. Hij combineerde het Enduro rijden en motorcrossen, maar dat bleek toch te veel van het goede.
“Ik koos ervoor om me te concentreren op het motorcrossen, maar eerlijk gezegd kreeg ik er na een paar jaar genoeg van. Ik besloot nog één race te rijden en dan te bekijken of ik verder zou gaan”, aldus Spierings. Het lot besliste. Tijdens deze race brak hij zijn knie en gedesillusioneerd verkocht hij alles. Hij meldt eerlijk: “Ik had te weinig talent om echt door te breken, dus had ik ook geen sponsoren en zelf kon ik onmogelijk alles bekostigen.”

Werk en gezin

Hij concentreerde zich op zijn werk, zijn gezin, spaarde en deed leuke dingen met vrouw en kinderen. Het bloed kroop uiteindelijk toch al snel waar het niet gaan kan. Zijn Enduro-vrienden trokken hem over de streep om weer op een dergelijke motor te stappen. Veel aanmoediging had hij niet nodig, want plezier maken en lekkere rondes rijden was de insteek. Hij regelde een motor en gelijk de eerste wedstrijd waaraan hij deelnam, eindigde hij met een 2e plek op het ereschavot. Tien wedstrijden later mocht hij zich Nederlands Kampioen Enduro 2016 noemen.

Dakar

De opmerking dat ‘hij heel geschikt zou zijn om de Dakar Rally’ te rijden en het contact dat hij kreeg met intussen hoofdsponsor Aelbers flexibel personeel wat onderdeel is van de Flexfactory, maakt dat zijn leven, naast vrouw en twee kleine kinderen, intussen helemaal gericht is op het waarmaken van zijn jongensdroom; Het rijden van de Dakar Rally in 2019. Eentje waarvan hij eerder dacht dat het hem ‘als gewone jongen uit de bouw’ niet zou lukken. “Ik train zoveel ik kan. Plaatselijk, maar ook op speciale circuits waarbij ik ook leer rijden met een roadbook (navigatiesysteem). In voorbereiding heb ik al een aantal zware rally’s gereden in het buitenland. Zo heb ik bijvoorbeeld de beruchte Serres Rally in Griekenland gereden, waarbij in vijf dagen circa 1500 kilometer afgelegd moesten worden. Door te finishen bij de Abu Dhabi Desert Challenge heb ik me gekwalificeerd voor deelname aan Dakar. Er staan nu nog drie buitenlandse rally’s op mijn programma voor deelname aan Dakar”, meldt hij monter.

Spierings bereidt zich tot in detail voor op het hele avontuur. Een kostbare uitdaging die zonder sponsoren onmogelijk is. Naast alle uren op de motor, maakt hij daarom ook graag tijd voor mensen/bedrijven die hem financieel willen ondersteunen. Over een 1e of 100e plek is hij kort. “Ik ga niet vooraf bluffen. Het doel is vooral om Dakar ongeschonden uit te rijden.” Voor sponsoring of meer informatie: www.mxps.nl of 06-27621478.

Paul Spierings

Foto's:


0