25 april 2019

Food4Business geeft ondernemers voedsel voor ontwikkeling

BERLICUM –Als een dorp als Arcen landelijk bekend kan zijn vanwege de kasteeltuinen of Zandvoort vanwege een circuit, waarom zou Berlicum dan niet hét nationale centrum voor ondernemerspresentaties kunnen worden? Het klinkt misschien erg ambitieus, maar de organisatoren van Food4Business geloven dat het kan. En, dat moet gezegd, de drie sprekers die op 28 mei naar het Beneluxtheater komen, liegen er niet om. Naast ‘Breinautoriteit’ Dr. Elke Geraerts en Captian of Retail Jorg Snoeck wordt als hoofdgerecht ‘de Deepak Chopra voor ondernemers’ Vikas Malkani geserveerd. De Indiër hield overal in de wereld presentaties en is voor het eerst in Nederland.

Door Wim Poels

Organisatoren Wim Schuurmans (voorzitter Den Durpsherd/Beneluxtheater), Nienke van Bezooijen (Presentation-Master in Zutphen) en Maurice van der Kant (Assemblee Speakers uit Maastricht) zien dat er de laatste jaren veel verandert in de wereld van de ondernemers. De opkomst van het internet en globalisatie zijn daar voorbeelden van, maar er speelt veel meer. “De laatste jaren zaten we in een beleveniseconomie en nu gaan we over naar een betekeniseconomie”, legt Schuurmans uit. “Twintig jaar geleden lokte je een werknemer met een lease-auto. Tegenwoordig vraagt de sollicitant zich af wat een onderneming aan de ontwikkeling van hem/haar toevoegt. Anders dan vroeger mag je de vraag waarom je iets doet stellen. Men wil van betekenis zijn. Samenwerking en verbinding zijn nieuwe trends.”

Beste spreker

De organisatoren weten waarover ze praten. Wim bedient vanuit Berlicum zijn bedrijf Online Academie, Nienke reist vanuit Zutphen de wereld af om sprekers te coachen. Maurice is directeur van het eerste sprekersbureau van Europa en is een agent voor topsprekers uit het bedrijfsleven en de politiek. Sprekers die hun verhaal zijn en ook echt waarde delen aan mens en organisatie.
Maurice is altijd op zoek naar sprekers die in deze snel veranderende wereld echt een publiek kunnen helpen. Zo ontdekte hij ook Vikas Malkani op een event in Amerika. “Ik heb al sinds mijn jeugd heel veel sprekers gezien. En Vikas is zo’n spreker waar ik de hele wereld voor afreis. Een spreker die ook echt weet te raken. Wat ben ik trots dat we hem eind mei voor het eerst in Nederland mogen verwelkomen.”
Oké, dan lukt het om die wereldtopper te krijgen, maar is het Beneluxtheater in Berlicum met zijn 350 plaatsen dan de meest aangewezen plek? Van voorzitter Schuurmans kun je die voorkeur enigszins begrijpen. “Klein is het nieuwe groot”, stelt hij, “tegenwoordig wordt het persoonlijke op prijs gesteld. En Berlicum is het meest ondernemende dorp van Nederland.”
Maar ook de andere twee vinden het een zeer geschikte plek. Van der Kant: “Het is niet groot, maar je kunt er wel veel doen. Kleinschaligheid is juist aantrekkelijk voor sprekers, je hebt veel intensiever contact met je publiek.”

Raken

“Je kunt proberen je toehoorders te bereiken. Dat kan in een grote zaal. Maar mensen vergeten dan wat je gezegd hebt. Je moet nieuwe kennis meekrijgen, die je direct gaat toepassen in je bedrijf. Er moet interactie tussen spreker en publiek mogelijk zijn, want uiteindelijk is het doel om de aanwezigen te voeden met nieuwe kennis die ondernemers vandaag de dag echt nodig hebben. Dat is wat wij en de sprekers willen”, vervolgt Van Bezooijen. Daarom ook zijn er in het najaar opnieuw workshops voor de deelnemers, waarbij de sprekers weer terugkomen.

Geen risico

Inwoners van Berlicum zouden zich af kunnen vragen of een de organisatie van een dergelijk evenement in het Beneluxtheater geen gevolgen kan hebben voor hun huiskamer, Den Durpsherd. Schuurmans is zich hier terdege van bewust. “We zijn in de eerste plaats een gemeenschapshuis, de huiskamer van Berlicum. De sprekers weten en accepteren dat. Daarom is afgesproken dat eerst Den Durpsherd betaald wordt. Maken we winst, dan wordt dat verdeeld tussen gemeenschapshuis en sprekers”, legt hij uit. “We lopen dus geen enkel risico. We organiseren juist mede dit soort activiteiten om geld in het laatje te brengen voor Den Durpsherd. Dat moeten we wel, want tegenwoordig krijgen we geen subsidie meer en worden we geacht onszelf te bedruipen.

Wim Schuurmans, Maurice van der Kant en Nienke van Bezooijen schotelen ondernemers een drie gangen van topsprekers voor

Het ondernemersevent Food4Business wordt op dinsdag 28 mei gehouden in het Beneluxtheater. Aanvang: 16.00 uur. Kaartjes kosten nu nog 149 euro. Dat is absoluut niet veel voor dit programma. Vergelijkbare events kosten al snel tegen de duizend euro. Het programma begint vanaf 16.00 uur met workshops. Daarna staan de sprekers op het programma. Het evenement is voor alle ondernemers interessant. Ook het lokale Berlicumse bedrijfsleven is dan ook van harte welkom.

De sprekers hebben gemeen dat ze authentiek zijn en met hun expertise mensen en organisaties wereldwijd helpen voor de wereld van morgen.

Het hoofdmenu is Vikas Malkani. The World’s #1 Wisdom Coach. Hij neemt je mee op reis met de 7 geheime tips en strategieën over hoe je als ondernemer beter kunt werken en gezonder leven. Tips, wijsheid en strategieën om uitdagingen als ondernemer aan te gaan, zoals timemanagement, drukte, stemmingswisselingen, stress en ook bedrijfsproblemen zoals tevredenheid van medewerkers, personeelsverloop, productiviteit en teamworkuitdagingen.

Dr. Elke Geraerts vormt de tweede gang. Zij presenteert in het Beneluxtheater haar nieuwe boek ‘Authentieke Intelligentie’. Zij is doctor in de psychologie en ontdekte dat haar ware passie ligt in het inspireren van ondernemers. Haar visie is dat computers nooit de creativiteit van de mens zullen evenaren. Ze spreekt over de werking van het brein, maar geeft ook praktische tips om thuis je brein te trainen en je als ondernemer succesvoller te maken.

Het voorgerecht is Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail en ook wel ‘The Captain of Retail’ genoemd. Vorig jaar werd zijn boek The Future of Shopping uitgeroepen tot ‘Het Managementboek van het Jaar’. Zijn boek is al in meerdere talen vertaald, zelfs in het Chinees. Traditionele retail is dood, de wereld is een mondiale marktplaats geworden. Iedereen is een retailer. Wat ben je als ondernemer dan nog? Jorg Snoeck neemt je mee naar de wereld van morgen. En ook hij brengt op 28 mei een primeur.

Op woensdag 29 mei van 13 tot 16 uur is er nog een event met Vikas Malkani voor alle geledingen uit het onderwijs, zowel leerlingen als ouders en personeel. Malkani hecht groot belang aan de educatie van de jeugd. Hij is de oprichter van Soul4Kids. De bijeenkomst is gericht op het onderwijs en gratis toegankelijk. Dus iedereen is van welkom in het Beneluxtheater.

Meer info en inschrijven via www.food4business.nl of www.beneluxtheater.nl

Foto's:


0