15 mei 2019

Atelierroute werkt samen met scholen

MIDDELRODE – Het is nog even uitzoeken hoe het werkt. Want er zit voldoende lijm op het steentje, maar als de kinderen het op het tempex proberen te plakken, valt de kiezel meteen weer neer. Met een beetje steun van beeldhouwer Netty Werkman lukt het toch. En dus plakken de kinderen van de combinatieklas 4 en 5 van de Herman Jozefschool vrolijk verder. “Het wordt wel mooi”, stelt leerling Daan Lucius tevreden vast, als hij kijkt naar de nog grotendeels witte hand.

Door Wim Poels

In september wordt de vijfde editie van de Atelierroute in de gemeente Sint-Michielsgestel gehouden. De organisatie leek het een goed idee om scholen daarbij te betrekken. Met het getal vijf in het achterhoofd benaderde het de verschillende basisscholen, met de vraag of ze in groep 5 een kunstproject wilden houden. Onder begeleiding van een kunstenaar die meedoet aan de Atelierroute.
Leerkracht Tom de Beer van de combinatiegroep 4-5 van de Herman Jozefschool hoefde niet lang na te denken. “We hebben hier jaarlijks de kunstweken en daar sluit het mooi bij aan”, vertelt hij. De Atelierroute wees de school beeldhouwer Netty Werkman uit Sint-Michielsgestel toe. Ook zij antwoordde meteen positief op het verzoek mee te werken. “Ik ben vroeger leraar geweest”, legt ze uit. “Zoiets doe je gewoon.”

Hand

Toezeggen is één, een goed idee verzinnen is een volgend verhaal. Voortbordurend op het thema kwam ze op het idee de kinderen aan een hand te laten werken. Die heeft immers vijf vingers. Het leek Werkman bovendien een mooie gedachte om de kinderen gezamenlijk aan iets te laten werken, in plaats van ieder voor zich. “Zo kun je immers de eenheid van de klas uitdragen”, vindt ze. Er schoot haar een vijf meter hoog kunstwerk te binnen dat ooit voor Lowlands is gemaakt en bestaat uit allerlei gebruiksvoorwerpen. Tegenwoordig staat het zelfs in een museum. Een bescheiden variant daarop moest toch mogelijk zijn.
En dus begonnen de 26 kinderen met een blanco hand van dik wit tempex. Aan een kant mochten ze – nadat Netty mondeling de nodige uitleg over kunst en haar idee had gegeven – allemaal de omtrek van hun hand zetten, die ze vervolgens naar eigen inzicht konden inkleuren. “Als ze allemaal een plekje moeten zoeken, moeten de kinderen ook communiceren. Samenwerken dus”, maakt Netty duidelijk.

Kiezels

Anders dan bijvoorbeeld een schilderij, kun je een beeld van meerdere kanten benaderen. Dus moest ook de andere kant van de hand gevuld worden. De Gestelse beeldhouwer besloot het spreekwoord ‘je steentje bijdragen’ letterlijk te nemen en dus mochten de kinderen in kleine groepjes aan die kant steentjes plakken. Als ze wilden, konden ze een zelf meegebracht object in het kunstwerkje verwerken. Woensdagmiddag is er een enkeling die iets heeft meegenomen, meestal een knikker.
Als de school woensdag uitgaat, is het werk nog lang niet af. Netty belooft dat ze nog een keer terug zal komen. En de leerkracht zal de kinderen de komende dagen nog aan het werk zetten. De kinderen denken ondertussen na wat ze dan mee kunnen nemen. Want een echt eigen dingetje in het kunstwerk, dat vinden ze toch wel leuk.

Meander

De komende tijd doen er nog enkele scholen mee aan het project, telkens met een andere kunstenaar. Basisscholen die zich nog niet hebben aangemeld mogen dat nog doen. De kunstwerken worden tijdens de Atelierroute tentoongesteld in gemeenschapshuis De Meander. De route wordt gehouden op zaterdag 14, zondag 15 september, zaterdag 21 en zondag 22 september van 12.00 uur tot 17.00 uur.

De kinderen werkten in kleine groepjes aan het gezamenlijke kunstwerk

‘Samenwerking drukt eenheid klas uit’

Foto's:


0