Lerarentekort treft ook Rosmalen

ROSMALEN – Niet alleen in Amsterdam is het lastig om docenten te vinden. Ook hier in Rosmalen kan het soms voorkomen dat kinderen een dag thuis moeten blijven als een docent ziek is. Er is simpelweg te weinig vervanging. Een kijkje in de keuken van twee basisscholen in Rosmalen en wat zij doen om de kinderen les te kunnen geven.

Door Sophie Fleur Verbiesen

Het is half 7 op een doordeweekse dag als de telefoon gaat. Dan weet Marloes Willems – directrice van Kindcentrum ’t Ven – eigenlijk al genoeg. Er is een docent ziek en hoewel dat nooit goed uitkomt, is het nu helemaal lastig.
Er gaat meteen een bericht uit naar de invalpool en naar het docententeam. Is er iemand beschikbaar, is er iemand die vrij is en vandaag toch zou willen werken? Het is hopen op antwoord, want de invalpool is vaker leeg dan vol. Op de fiets naar school, bedenkt Willems een plan: wat gaan we doen als er geen invaller is?
De afgelopen maanden lukte het soms wel, en soms niet. In december waren er drie fulltime docenten ziek en was er slechts één fulltime vervanger beschikbaar. Ten einde raad werden klassen thuis gehouden. Het is iets wat geen enkele docent of directeur wil, maar het is de realiteit.
Mary-Ann van Hoof, directrice van Kindcentrum De Hobbit, heeft het tot nu toe weten voorkomen. “Twee docenten gingen op cursus en er was één zieke. Dat hebben we net op het nippertje op kunnen lossen, door een gepensioneerde docent terug te vragen.” Ze heeft ook al geïnventariseerd of ouders iets kunnen betekenen. “Vijf ouders hebben aangegeven onderwijservaring te hebben en ook te willen helpen. Toch is het wel lastig om hen in te zetten, omdat zij geen PABO-diploma hebben. Maar mocht de nood aan de man zijn, dan gaan we er wel gebruik van maken.”

Het is de belangrijkste reden voor de staking op 30 en 31 januari. Er moeten meer docenten bij. “En het is natuurlijk ook heel raar dat een docent die op het voortgezet onderwijs werkt, meer verdient dan een basisschooldocent met ook een Hbo-diploma. We willen graag dat dat gelijkgetrokken wordt,” vertelt kleuterdocent Era Kling, die eind dit jaar 40 jaar voor de klas staat. “We verdienen niet slecht, maar op dit moment worden er gewoon docenten weggekaapt door middelbare scholen. En waarom zou je dan geen nee zeggen, als je ook nog beter gaat verdienen?”
Hoe hou je het vol? Het is een vraag die opborrelt als we de berichten lezen over werkdruk, te volle klassen, passend onderwijs en het lerarentekort. Kling kan daar heel duidelijk over zijn. “Je kunt kinderen iets bijbrengen, veiligheid bieden. Kinderen hoef je niet te motiveren, die willen graag leren. En dat is het mooie van dit vak. En het mooie is ook natuurlijk dat docenten vaak bevlogen zijn, net een stapje extra zetten. Dat hebben we dus te lang gedaan. Alles voor de kinderen hè. Dat er een lerarentekort aan zou komen, was al jaren bekend, maar de docenten gingen zich eerder in allerlei bochten wringen, dan actie voeren. En nu is het eigenlijk al te laat. Dan kan lesgeven nog zo je roeping zijn, het blijft wel een vak!”

Niet iedere ouder kan begrip opbrengen voor de acties. “Als wij staken, moeten zij de kinderen opvangen. Dat is niet altijd gemakkelijk als je als ouder werkt. Tegelijkertijd maken ouders zich ook zorgen omdat er geen docenten beschikbaar zijn op sommige dagen,” legt Marloes Willems uit. “Wij hebben als gehele school meegedaan aan de staking. We stonden er echt achter, maar nu zijn we een paar weken verder en is het stil. Twee dagen waren de meeste scholen dicht. We wilden echt een duidelijk signaal afgeven. Maar we hebben ons niet gesteund gevoeld. Niet door de onderwijsorganisaties, niet door de bonden en niet door de politiek.”
Bij KC de Hobbit konden docenten zelf kiezen wat ze wilden doen. “Sommige van onze docenten kozen ervoor te gaan staken en anderen wilden juist komen werken om te laten zien wat voor mooi vak het eigenlijk is. En beide keuzes werden gesteund. Het lerarentekort is echt een probleem. Heel Den Bosch heeft er last van. Ik vind het echt heel erg dat de politiek het zo ver heeft laten komen. Het was al jaren geleden bekend. Nu is het straks zo ver dat kinderen onderwijs wordt onthouden. Ik hoorde van een Amsterdamse collega dat ze nog maar twee gediplomeerde leerkrachten heeft voor de hele school. Dat is echt ernstig.”

Marloes Willems en Era Kling pleiten daarom voor een specialisatie voor het jonge kind, zoals er vroeger de KLOS was (een gespecialiseerde kleuteropleiding), zodat studenten zich al vroeg kunnen richten op wat ze willen én komen er misschien meer mannelijke studenten, die meteen voor de bovenbouw van het primair onderwijs kunnen kiezen. “De ontwikkeling van kleuters is wezenlijk anders dan die van schoolgaande kinderen. Vroeger was er daarom ook een speciale opleiding.” Ook moet de opleiding aantrekkelijker gemaakt worden. “Het imago van de Pabo moet beter.”
De eerste berichten lijken erop te wijzen dat er meer aanmeldingen zijn op de Pabo. “Dat is hoopvol, maar het is nog geen oplossing voor op dit moment.” De directrices hebben soms een hele dagtaak aan het regelen van opvang voor de kinderen. “En we willen allemaal hetzelfde: dat kinderen goed onderwijs krijgen. Is er een docent ziek, en is er geen inval, dan proberen we op allerlei manieren kinderen op een verantwoorde wijze op school te houden. Hopelijk gaan we het zo de komende jaren redden.”

Op de dag voor de staking hield KC ‘t Ven een ouderbijeenkomst om informatie te geven en de tips en bezwaren van ouders aan te horen.

Foto's:


0