Consument betaalt meer dan noodzakelijk voor ‘mannenproducten’

NEDERLAND – Onderzoek van Radar heeft uitgewezen dat de meeste respondenten douchegel speciaal voor mannen zien als puur commercieel. Toch wordt dit wel gekocht, ook al kost het meer dan eigenlijk noodzakelijk is. Sinds een aantal jaar komen er steeds meer verzorgingsproducten bij die zich speciaal op mannen richten.

 

Veel mannen en vrouwen gebruiken dezelfde verzorgingsproducten: shampoo, douchegel en deodorant. Ondanks dat veel mensen van mening zijn dat het verschil tussen mannen- en vrouwen verzorgingsproducten een puur commercieel verschijnsel is, houdt een meerderheid van de respondenten van het onderzoek zich aan de voorschriften.

 

58% van de mannen kiest bijna altijd voor het product dat specifiek voor zijn gender wordt aangeprezen. Bij de vrouwen is dit zelfs 66%. Neutrale producten, die doorgaans minder kosten en voor beide geslachten geschikt zijn, wordt door 25% van de mensen nooit gekozen.

 

Meer dan gemiddeld betalen

De meerderheid van de respondenten (61%) geeft tussen de 6 en 25 euro uit per maand aan verzorgingsproducten. 26% blijft onder de 5 euro en de rest spendeert meer dan 26 euro per maand. De helft van alle ondervraagden geeft aan een of meerdere producten in huis te hebben waar ze meer voor hebben betaalt dan dat het product gemiddeld gezien kost. Er wordt voornamelijk meer neergelegd voor een herenparfum, een gezichtscrème en haarverzorgingsproducten ten opzichte van de prijs van een neutraal product.

 

Mannelijke geur

 

Mannen kiezen vaak voor een specifiek mannenproduct omdat het een mannelijke geur heeft. Ook gebruikt meer dan de helft van de mannen een herenparfum. Dit maakt deel uit van de dagelijkse routine. Bij langer gebruik gaan ze zich identificeren met een bepaalde geur. Het valt aan te raden om te kiezen voor een deodorant en een douchegel die iets neutraler is in geur wanneer dit nog wordt gecombineerd met een herenparfum.

 

Verschil mannen- en vrouwenhuid

 

Puur anatomisch gezien zit er wel degelijk verschil tussen de vrouwenhuid en de mannenhuid. Doordat mannen meer testosteron hebben, het mannelijke hormoon, is de mannenhuid over het algemeen dikker, bevat deze meer collageen en heeft deze grotere en actievere talgklieren.

 

Wie naar een dermatoloog gaat zal echter nooit een genderspecifieke crème voorgeschreven krijgen, maar een crème die past bij de specifieke huid. De huidstructuur verschilt dus wel degelijk, maar de keuze voor productlijnen voor mannen en vrouwen ligt voornamelijk bij de marketingafdeling.

 

Gewenning vermijden

Ongeveer een derde van de respondenten is zeer merktrouw, terwijl maar 12% regelmatig iets nieuws probeert. Maar is het wel goed om altijd hetzelfde product te blijven gebruiken? Volgens schoonheidsdeskundigen kunnen sommige producten een zekere gewenning veroorzaken, waardoor het op den dus minder efficiënt gaat werken. Deze gewenning valt gemakkelijk te voorkomen door af en toe van producten te wisselen.

 

Leeftijdsgebonden huidverzorging

 

Huidverzorging is leeftijdgebonden, waardoor de producten aangepast moeten worden aan de leeftijd. De huid verandert naarmate deze ouder wordt. In de puberleeftijd spreken we voor het eerst over een vette, droge of normale huid. Hoe ouder mensen worden, hoe droger de huid vaak wordt. Bij twijfel over verzorgingsproducten kan men altijd een bezoek brengen aan het Huidinstituut de Orchidee.

 

Beeld: Brooke Cagle via Unsplash

https://unsplash.com/photos/qpirSKdJDUw

 

Foto's:


m