Bijna alle jonge vrouwen gebruiken dagelijks make-up: geïnspireerd door influencers

NEDERLAND – Onderzoek van Marktdata.nl heeft uitgewezen dat bijna alle jonge vrouwen dagelijks make-up dragen. Van de 600 ondervraagde Nederlandse vrouwen gaf 75 procent aan make-up te dragen. Van de jonge vrouwen zei 80 procent dagelijks make-up te dragen.

 

Onder make-up vallen alle make-up producten voor het gezicht en de nagels, zoals oogschaduw, mascara, foundation en nagellak. Van de vrouwen tot 30 jaar draagt 98 procent van de ondervraagde vrouwen make-up. Dit percentage neemt af met de leeftijd. Boven de 60 jaar draagt nog 61 procent van de vrouwen make-up.

 

Meest gebruikte make-up producten

 

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat mascara het meest populaire make-up product is. Dit wordt door 83 procent van de vrouwen die make-up dragen gebruikt. De top drie bestaat uit mascara, lippenstift en oogschaduw. De belangrijkste reden die vrouwen aandragen om make-up te dragen, is dat ze zichzelf mooier willen maken.

 

Dit wordt nog verder versterkt door inspiratie via social media kanalen, bijvoorbeeld via influencers. Het dragen van make-up wordt niet gedaan omdat vrouwen zich zonder onzeker voelen, maar omdat ze vinden dat ze zo net wat mooier en stralender voor de dag komen. Ook is het voor veel vrouwen een gewoonte waar ze verder niet over nadenken.

 

Keuze voor producten

 

Ruim de helft van de make-up dragers zeggen dat ze zich niet laten beïnvloeden door anderen of reclame. Wel nemen ze graag het advies aan van mensen in hun directe omgeving, zoals vriendinnen, of van de verkoper in de winkel. Vloggers en YouTubers hebben ook invloed op het keuzegedrag, al zijn mensen zich hier een stuk minder bewust van. Een meerderheid van de ondervraagde vrouwen gaf aan één of meerdere influencers te volgen maar voelde zich niet direct beïnvloed in hun keuzeproces door de influencer.

 

Influencer marketing

 

Dit is dan ook direct de kracht van influencer marketing. De influencers hebben een band opgebouwd met hun volgers, waardoor het lijkt of een vriend of vriendin je een bepaald product aanraadt. Er zijn influencers op allerlei soorten gebieden, waarvan de beauty branche zeer populair is. Deze influencers kunnen bijvoorbeeld betaald worden om bepaalde producten te promoten, of reviewen producten die ze gratis opgestuurd krijgen.

 

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat influencers wel degelijk effect hebben op consumenten. Zo blijkt uit een onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) dat zo’n 30 procent van de respondenten een product kent dankzij een video van een influencer. 17 procent gaat zelfs over tot aanschaf.

 

Niet alleen voor vrouwen

 

Niet alleen gebruiken haast alle vrouwen dagelijks make-up en gezichtsverzorgingsproducten, maar ook onder mannen wordt dit steeds populairder. Zo zijn er steeds meer mannen die ’s ochtends een concealer gebruiken voor een uitgeslapen uitstraling en vervolgens een gezichtscrème aanbrengen om hun huid te beschermen tegen de elementen. Daarnaast is er op social media een groeiende groep mannen actief als beautyinfluencer onder het motto: make-up heeft geen gender.

 

Beeld: Kevin Laminto via Unsplash

Foto's:


m