Thuisisolatie kan constipatie veroorzaken

NEDERLAND – Wie niet tot de groep van Nederlanders met vitale beroepen valt, brengt ongetwijfeld een stuk meer tijd thuis door dan normaal. Veel mensen bewegen dagelijks minder en ondanks een onveranderd eetpatroon, zijn de darmen aan het opspelen. Sinds ze thuis zitten blijken steeds meer Nederlanders last te hebben van een opgeblazen gevoel en constipatie.

 

Verschillende factoren

 

Het blijkt niet gek dat veel mensen sinds het thuiswerken ineens problemen hebben met de stoelgang. Er zijn vier factoren die van invloed zijn op de werking van de maag en darmen. Dit zijn het dieet, stress, een ochtendritueel en voldoende beweging. Door corona zijn al deze factoren veranderd. Het is dus niet zo gek dat veel mensen last hebben van een opgeblazen buik of verstopping.

 

Schaamte rondom stoelgang

 

Daar komt nog bij dat sommige mensen last hebben van schaamte rondom de stoelgang. Hierdoor vinden ze het bijvoorbeeld lastig om naar de wc te gaan als er ook andere mensen in huis zijn. Er zijn ook mensen die juist niet op hun werk durven poepen. Het is belangrijk om bij aandrang toch te gaan, want anders kunnen er oncomfortabele problemen optreden. Als de ontlasting te lang in de darmen blijft zitten wordt hier meer vocht uit opgenomen en raakt de ontlasting steeds droger.

 

Voeding bij constipatie

 

Ook zonder grote veranderingen in het dieet kunnen mensen tegenwoordig dus ineens last krijgen van constipatie vanwege de eerder genoemde factoren. Het is belangrijk om zoveel mogelijk laxerende voeding te eten, zoals vezelrijke producten, fruit, groenten, granen, zaden en peulvruchten. Het hoge vezelgehalte voorkomt namelijk constipatie, doordat ze werken als een soort spons. De vezels nemen water op in de darmen, zodat de ontlasting zacht en soepel blijft. Gefrituurd voedsel werkt averechts, evenals producten met dierlijke vetten. Daarnaast is het belangrijk om zoveel mogelijk water te drinken.

 

Voldoende bewegen

 

Een andere uitstekende oplossing bij constipatie is meer bewegen. Normaliter komen de meeste Nederlanders al ’s ochtends buiten de deur terwijl ze naar het werk gaan. Bij thuiswerken is er bijvoorbeeld tijd voor een ochtendwandeling. Hierdoor komt niet alleen de stoelgang op gang, maar ook werkt de frisse buitenlucht goed voor de concentratie en is dit een soort ochtendritueel. Aan het einde van de werkdag kan yoga of een work-out erg bevorderlijk zijn voor de algehele gezondheid.

 

Opgeblazen gevoel

 

Voor wie geen last heeft van constipatie maar wie wel een opgeblazen buik heeft, zijn waarschijnlijk dezelfde factoren de boosdoeners. Misschien is er wel wat verandert aan het dieet en wordt er meer lang houdbaar voedsel gegeten zodat er minder uitstapjes naar de supermarkt nodig zijn. Linzen en kikkererwten worden bijvoorbeeld meer verkocht sinds de coronacrisis. Deze voedingsmiddelen zijn gezond, maar kunnen ook winderigheid veroorzaken. Ook in dit geval is voldoende beweging en water drinken de oplossing.

 

Laagdrempelige sporten

 

Er zijn een groot aantal laagdrempelige beweegvormen waarmee direct gestart kan worden. Zo heeft bijna iedere Nederlander wel een fiets en kan het erg ontspannend werken om een rondje te fietsen. Ook wandelen is een uitstekende beweegvorm met een lage intensiteit, waarmee toch het hart goed aan het werk gezet wordt. Grote tochten gaan momenteel niet door, maar dit valt ook uitstekend op individueel niveau te beoefenen.

Foto's:


b