03 juni 2021

Juf Elles en haar klas van 25

De gemeente Sint-Michielsgestel bestaat in 2021 25 jaar. Weekblad de Brug maakt in samenwerking met de gemeente Sint-Michielsgestel daarom een serie van 25 portretten van gewone inwoners, die een bijzondere band met het getal 25 hebben.
Deze week aflevering 8: de groep 4 van Basisschool Roald Dahl in Sint-Michielsgestel van juf Elles bestaat uit precies 25 leerlingen. Een klas met 17 jongens en 8 meiden. Gelukkig houdt de juf ook van lekker bezig zijn.
Heb jij een speciale relatie met het getal 25? Stuur een mailtje naar smg25@janenjanmedia.nl en misschien word jij in deze rubriek geportretteerd. Deelnemers krijgen een vergroting van hun door Jan Zandee gemaakte portretfoto cadeau.

 

SINT-MICHIELSGESTEL – Nog steeds moet basisschool Roald Dahl het doen met de heersende coronaregels. Kinderen spelen verspreid buiten en komen binnen via hun eigen buitendeur. Toch vindt juf Elles dat de leerlingen niet alleen maar te lijden hebben gehad van het virus. “Ze zijn op andere gebieden juist erg gegroeid.”

Door Sophie Fleur Verbiesen

Elles Raaijmakers (26) wist al jong dat ze met kinderen wilde werken. Vanaf haar elfde hielp ze mee met de kleutergym in haar geboorteplaats Den Dungen en later gaf ze ook turn- en danslessen. Na de havo op het Sint Janslyceum was de keuze snel gemaakt: Elles ging naar de PABO.
Inmiddels loopt ze al zes jaar rond op basisschool Roald Dahl. Twee jaar liep ze er stage en ze staat nu vier jaar voor de klas. “Onze school is nog best op een traditionele manier met de lesstof bezig. ’s Morgens staan de basisvakken op het programma, zoals taal, spelling en rekenen. Hierbij werken we met methodes en werkboeken. ’s Middags is er tijd voor IPC, een lesmethode waarin vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek en kunstzinnige vorming via thema’s aan bod komen.”

De klas van juf Elles bestaat uit precies 25 leerlingen, met 17 jongens en 8 meisjes. “Vorig jaar had ik ook groep 4 en had ik 17 meiden en één jongen.” Een klas met 25 leerlingen is vaak gemiddeld. Toch wordt er in het onderwijs en in de politiek vaak gesproken over het verkleinen van klassen. In 2016 diende de SP samen met D66 nog een wetsvoorstel in om de klassen te verkleinen naar 23 leerlingen. Het jaar erop was het woord ‘plofklas’ ineens populair voor klassen van meer dan 30 leerlingen. En vorig jaar nog, werd in november een petitie van een aantal onderwijsorganisaties voor kleinere klassen (met maximaal 21 leerlingen per klas in 2025) ruim 40.000 keer ondertekend. Maar volgens juf Elles is de grootte van een klas niet altijd leidend. “De ene klas is de andere niet. Met het passend onderwijs kunnen ook 21 leerlingen een uitdaging vormen. Natuurlijk is het wel fijn om een kleinere klas te hebben, maar zo lang er rust heerst in de klas en structuur, kom je ook met 25 leerlingen een heel eind.”

De juf merkt in de klas wel een verschil met vorig jaar, nu de jongens in de meerderheid zijn. “Ja, die zijn nu eenmaal graag bezig. En jongens hebben het ook echt nodig om te spelen, merk ik. Op vrijdagmiddag gaan we dus vaak aan de slag met lego, knex of kapla. En buiten wordt er gevoetbald.” Toch is Elles niet per se meer met bewegen bezig. “Mijn hobby is dansen. Vorig jaar kon ik met die 17 meiden en de ene jongen veel dansjes doen. En ook dit jaar doe ik veel met bewegend leren. Keersommen leren in een parcours bijvoorbeeld. Lekker actief zijn is goed en natuurlijk doe ik dan zelf ook actief mee.”
De tijd dat de kinderen thuis les kregen, was voor juf Elles ook wel even schakelen. “Maar misschien omdat ik nog jong ben, kreeg ik de technische kant van het thuisonderwijs snel onder de knie. De leerlingen hebben me vorig jaar én dit jaar echt verrast. Ze hebben heel zelfstandig gewerkt en ze zijn echt gegroeid op het gebied van leren plannen en werken met computers. Dat merk ik nu nog.”

Laatst was nog in het nieuws dat het slecht gesteld is met het niveau van begrijpend lezen en rekenen op de basisschool. De leerlingen van juf Elles doen het prima op het gebied van rekenen, maar ze erkent dat begrijpend lezen voor veel kinderen lastig is. “Het vergt concentratie en er wordt minder gelezen. Dat is nu eenmaal zo. Thuis zitten kinderen vaak eerder op de spelcomputer of de tablet dan met hun neus in een boek. Er zijn nog steeds boekenwurmen hoor, maar je merkt dat je de kinderen wel extra moet enthousiasmeren voor een boek.”
Blijft er nog één heet hangijzer over: de werkdruk. Ook vaak een politiek thema. “Ik ben juf geworden omdat ik graag met kinderen werk en ik wil hen dus ook wat leren. Dat is dan ook het leukste. Maar naast mijn fulltimebaan als juf, heb ik nog 300 taakuren. Die gaan zitten in bijvoorbeeld verschillende werkgroepen en leerteams. Om er maar een paar op te noemen: BHV, sport en spel, het zijn van cultuurcoördinator en gymcoördinator. Daarnaast zijn er natuurlijk ook wekelijkse vergaderingen en gesprekken met ouders. Er komt veel meer bij kijken dan alleen het lesgeven. Gelukkig krijg ik daar wel heel veel energie van!”

Juf Elles met haar groep 4 van 25 leerlingen (foto: Jan Zandee).

Foto's:


0