Afgelopen weken werd ik aangesproken over de huidige en toekomstige gemeentelijke dienstverlening. Menigeen vindt dat Schijndel er in Meierijstad bekaaid vanaf komt met alleen een gemeentelijk steunpunt in ‘t Spectrum. Men vreest dat door de fusie de afstand gemeente – burger alleen maar groter zal worden.
Een enkeling beklaagde zich desgevraagd over de huidige dienstverlening. Signalen uit de gemeenschap, persoonlijke ervaringen van inwoners en ondernemers, die mijns inziens serieus genomen moeten worden. Vanwege beeldvorming, maar zeker ook omdat de gemeente er voor de inwoners moet zijn.
Een uitdrukkelijke kanttekening: het is niet mijn bedoeling ambtenaren of bestuur in diskrediet te brengen. Ik heb grote bewondering voor hen. De gemeente is een organisatie met uiteenlopende taken en ingewikkelde besluitvormingsprocessen, waardoor het soms niet mogelijk is snel te schakelen. Vaak moeten ambtenaren zaken voorleggen aan bestuurders en gemeenteraad Dat kost tijd. De gemeente moet veel verschillende belangen dienen, inspelen op ontwikkelingen en is daarbij gebonden aan wetten. Dat is vaak niet bekend hen die voor diensten afhankelijk zijn van de gemeente.
Mij hebben verschillende klachten en zorgen bereikt.
– het is soms lastig om bij de gemeente de persoon aan de telefoon te krijgen die je verder kan helpen. Beloftes dat die je later terugbelt, worden niet altijd nagekomen.
– soms word je van het kastje naar de muur gestuurd. Degene naar wie je vraagt is er niet en je wordt doorverbonden naar iemand die er ook niet is of geen antwoord kan geven
– de toegezegde termijnen worden soms overschreden.
– een ondernemer zei: “Na veel telefoontjes en beloftes weet ik nog steeds niet of ik met mijn bedrijf kan uitbreiden en voel ik me niet serieus genomen. Als bedrijf moet ik snel op ontwikkelingen in kunnen spelen.”
Er werden overigens ook vele positieve meningen geuit over ons ‘Mooiste Plekske’. Men is ingenomen met het uitgebreid scala aan voorzieningen, trots op hetgeen in de afgelopen decennia in Schijndel is bereikt.
Met name voor verkiezingen beloven politici verbeteringen, bijvoorbeeld door verzoeken in de toekomst te benaderen met ‘ja mits’ in plaats van ‘nee tenzij’ Fraaie voornemens, maar hoe realiseer je dit?
Als we als Meierijstad straks dicht bij de inwoners willen staan met een proactieve, adequate en faciliterende rol, stel ik voor dit ‘ja mits’ centraal te stellen. Een uitdaging voor de bestuurders op weg naar een vooruitstrevend Meierijstad. Ik wens hen daarbij daadkracht en wijsheid toe.
Wat vindt u essentieel voor de dienstverlening in Meierijstad?
In de eerstvolgende editie van het Schijndels Weekblad bundelen wij uw reacties.
Ger Nillezen